Stavby - splavnění Vltavy

 

I. úsek: Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice - Hluboká nad Vltavou

Ředitelství vodních cest ČR pokračuje v pracích na splavňování Vltavy i jižně od Českého Vrbného. To spočívá v budování další infrastruktury pro lodě, přístavišť a plavebních komor na jezech. Ředitelství prohlubuje zdrž jezu, aby měla patřičnou hloubku pro lodě, v Českém Vrbném modernizuje jez, aby také lépe udržoval potřebnou plavební hladinu.

V letošním roce postoupily práce na splavnění až do města.

Pod Jiráskovým jezem, v rozšířené části toku, vznikne díky prohrábce dna obratiště lodí. Pod Dlouhým mostem bude následovat přístaviště Lannova loděnice, práce budou pokračovat i v Českém Vrbném. Tam vznikne ochranný přístav pro servisní údržbu lodí mimo plavbu a jejich bezpečné kotvení v případě povodní. Pro překonání jezu bude v Českém Vrbném vybudována také plavební komora. Všechny tyto stavby budou hotové do roku 2010.

V Českém Vrbném a u Lannovy loděnice svým dílem přispěje i město, zajistí stavby, které Ředitelství vodních cest nemůže ze zákona budovat – přístupové komunikace, zázemí pro turisty a posádky lodí a objekty pro další služby. Do roku 2013 plánuje Ředitelství vodních cest splavnit Vltavu od Českých Budějovic až do Týna nad Vltavou. Vyžádá si to ještě mimo jiné vybudování plavební komory na hlubockém jezu, doplnění technického zařízení do plavební komory na přehradě Hněvkovice (která tam byla vybudována již při vzniku nádrže v 80. letech), úpravu jezu v Hněvkovicích, podjezdné výšky mostu v Týně nad Vltavou a také prohrábky dna v několika úsecích pro zajištění potřebné plavební hloubky. . Po Vltavě mezi Budějovicemi a Týnem, se budou moci po dokončení splavňovacích prací plavit lodě dlouhé až 38,5 m, s ponorem 1,6 m a s nosností do 300 tun. Budou to pouze rekreační lodě pro přepravu osob, nikoli lodě nákladní.

Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím Operačního programu Doprava, oblast podpory 6.2 Rozvoj a modernizace vnitrozemských vodních cest sítě TEN-T a mimo TEN-T.

Jak postupují práce na stavbách přímo v Českých Budějovicích a v Českém Vrbném můžete průběžně sledovat i prostřednictvím následující fotodokumentace.

Naposledy upravil: Minařík Ivan (MinarikI(zavináč)c-budejovice(tečka)cz)
Naposledy upraveno: 22.6.2009