Letiště

Letiště České Budějovice

www.airport-cb.czObsah se otevírá do nového okna

V areálu bývalého vojenského letiště v Plané u Českých Budějovic se postupně rozvíjí mezinárodní Letiště České Budějovice. V současnosti má status veřejného vnitrostátního a neveřejného mezinárodního letiště s vnější hranicí, kategorie 4C (délka dráhy větší než 1800 m, pro letadla s rozpětím křídel od 24 m až do 36 m).

V  roce 2010 se uskutečnila první etapa rekonstrukce a modernizace Letiště České Budějovice, jejímž výsledkem je nově opravená budova řídící věže, zrekonstruovaná administrativní budova a zasíťování areálu, zahrnující vodovodní a plynové přípojky, včetně optických telefonních kabelů. Tento první krok, který vede k vybudování standardního regionálního mezinárodního letiště, stál investora, kterým je Jihočeský kraj, přes 65 milionů korun.

Po první etapě modernizace bude následovat etapa druhá, podstatně náročnější. Zahrnuje výstavbu nové odbavovací haly, rozšíření stojánky a zpevnění části dráhy, instalaci navigačních technologií a technologií pro řízení letového provozu a vybudování nezbytného technického zázemí. Financování tohoto projektu je podmíněno úspěšnou žádostí o dotaci z evropských fondů, konkrétně z Regionálního operačního programu Jihozápad.

Letiště České Budějovice chce být do tří let standardním, přiměřeně velkým regionálním leteckým přístavem, který bude schopen odbavit deset středně velkých letadel typu Airbus 320, nebo Boeing 737 denně, jižní Čechy přiblíží světu a Jihočeši odtud budou moci létat na dovolenou.

Letiště v Plané provozuje akciová společnost Jihočeské letiště České BudějoviceObsah se otevírá do nového okna, jejímiž jedinými vlastníky - každý s 50% podílem - jsou Statutární město České Budějovice a Jihočeský kraj. Pozemky v letištním areálu vlastní Jihočeský kraj, na nějž majetek bývalého vojenského letiště bezúplatně převedla Vláda ČR v květnu 2007.

Historie českobudějovického letištěObsah se otevírá do nového okna sahá do 30. let 20. století, kdy vznik civilního letiště v Plané zaštítilo a finančně z valné části zajistilo město České Budějovice. Provoz zahájený v roce 1937 přerušila 2. světová válka, kdy letiště sloužilo pouze vojenským účelům.

Po válce na letišti krátce fungovala pravidelná linka Praha-České Budějovice, ale po komunistickém puči v roce 1948 začalo letiště opět sloužit jen vojenským účelům - až do nedávna. Zajímavou kapitolou v historii letiště je výcvik izraelských pilotů v roce 1948.


Letiště Hosín

www.letiste-hosin.czObsah se otevírá do nového okna

Sportovní letiště pro nepravidelnou dopravu, veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní letiště s vnitřní hranicí
Jedna letová dráha bez navigace, povrch živice, délka 800 m, šířka 24 m.
Letiště je určeno pro provoz letadel střední kategorie.

Historie letiště se začala psát v 50. letech, kdy Aeroklub České Budějovice hledal náhradu za letiště v Plané (dnes Letiště České Budějovice), zabrané armádou. Dnes je hosínské letiště hlavním centrem leteckého sportu v jižních Čechách.


České Budějovice v oblacích

Do své dvacáté sezóny vletěl v červenci 2011 boeing Českých aerolinií, který nese jméno České Budějovice.

Jedná se o typ 737 – 500, který 20. července 1992 v Praze pokřtili tehdejší primátor Jaromír Talíř a generální ředitel Československých aerolinií Jiří Fiker. Až do roku 2007, kdy se měnil korporátní vzhled společnosti ČSA a většina letadel byla přelakována, se u předních dveří na levé straně stroje nacházel znak našeho města a nápis České Budějovice. Dnes již „budějovický“ boeing poznáte pouze podle imatrikulační značky OK – XGC.

Podle pracovníků ČSA měl letoun OK – XGC v červenci 2011 celkově nalétáno přes 45 tisíc letových hodin a celkem více než 30 tisíc letových cyklů, přičemž jeho průměrné denní využití je pět cyklů. Letecké společnosti nepočítají uletěné kilometry jednotlivých letadel, ale evidují letové hodiny a jednotlivé cykly. Jeden cyklus pak zahrnuje vzlet a přistání.

Letoun OK – XGC je pravidelně nasazován na krátkých a středních tratích, například do Stockholmu, Hamburku, Zurichu, Bruselu, Bordeaux, Paříže, Varšavy, Skopje, Talinu či Doněcku. Operuje také na přímých linkách z Bratislavy do šesti evropských metropolí – Paříže, Bruselu, Amsterdamu, Larnaky, Říma, Barcelony, které ČSA otevřely na konci června letošního roku.

V Praze - Ruzyni 5. července 1993. / Foto: www.airliners.net  Ve Frankfurtu nad Mohanem 2. listopadu 2003. / Foto: www.airliners.net  V Praze - Ruzyni 21. dubna 2004. / Foto: www.airliners.net

Na odletu z Helsinek 19. března 2005. / Foto: www.airliners.net  Brusel 11. července 2010. / Foto: www.airliners.net  Brusel 15. července 2011. / Foto: www.airliners.net