Matematický model automobilové dopravy je užitečný analytický nástroj, zpracovaný na základě řady dopravních průzkumů a demografických dat vázaných na město České Budějovice a okolní obce.
Základ dopravního modelu města tvoří matice přepravních vztahů „zdroj – cíl“, která popisuje dopravní poptávku uživatelů automobilové dopravy a zohledňuje všechny typy cest:
Tyto cesty se vedou po komunikační síti, která je v určité podrobnosti zanesena do dopravního modelu. Dopravní síť lze zjednodušeně chápat jako nabídku pro přepravní vztahy na území města. Právě spolupůsobení dopravní nabídky (trasování komunikací, jejich kapacita a parametry) a dopravní poptávky (velikost a směrování dopravních toků) dokáže simulovat dopravní model pro různé stavy sítě, různé časové horizonty nebo různé využití rozvojových ploch města.
Významným zdrojem informací pro vytvoření dopravního modelu se staly rozsáhlé dopravní průzkumy na území města i v jeho okolí- celkem z 88 stanovišť.
Výstupy z těchto průzkumů jsou vzhledem ke své názornosti a vysoké vypovídací hodnotě dobře využitelné jako dopravně-inženýrský podklad i samostatně bez vazby na dopravní model. Veškeré údaje jsou prezentovány rovněž z hlediska časových variací během sledovaného období (je možno vyčíst období dopravních špiček a sedel).
Dopravní model pokrývá území Českých Budějovic, rozšířené o sousední samostatné obce Hrdějovice, Borek, Adamov, Hůry, Libníč, Úsilné, Rudolfov, Jivno, Hlincová Hora, Dubičné, Dobrá Voda u Českých Budějovic, Srubec, Litvínovice. Založen je na hodnotách intenzit dopravy za 24 hodin a rozlišuje kategorie vozidel osobní, těžká a kamiony; samostatně lze vyčlenit pravidelné spoje veřejné dopravy (městské, regionální).
Modelované území je rozděleno na 18 dopravních oblastí, které se dále dělí na 30 dopravních okrsků, 75 urbanů, 99 suburbanů a 19 parkovišť a obchodních center. Vjezdů do modelovaného území je 18. Celkově je tedy modelované území rozděleno na 118 vnitřních částí a 18 vjezdů. Tomu odpovídá i velikost výsledných matic přepravních vztahů.
Dopravní modelování
Dopravní model nebyl vytvořen pouze pro účely projektu IPOD, ale je využitelný i pro navazující koncepční práci Statutárního města České Budějovice v oblasti dopravního modelování.
Základní cíle dopravního modelování:
Změny v dopravě, které lze modelovat:
Časové horizonty dopravního modelu:
Matematický dopravní model je ve vlastnictví Statutárního města České Budějovice a je průběžně doplňován a upravován na základě nově dostupných dat. Aktuální podoba výstupů dopravního modelu je přístupná na Odboru územního plánování a architektury Magistrátu města České Budějovice.
.