Stát bere Českým Budějovicím desítky milionů

Svaz měst a obcí České republiky vytáhl do boje s ministerstvem financí. Nelíbí se mu, že od roku 2011 poklesl příspěvek státu na výkon přenesené působnosti o 17,6%, což nutí města s rozšířenou působností doplácet na výkon státní správy, zahrnující stavební úřady, matriky, agendu dokladů a další, ze svého.

„Svaz zvažuje, že kvůli neplacení reálné ceny služeb, které si stát u místní správy objednal, podá ústavní stížnost. Momentálně se zpracovává metodika, podle níž by se dal určit dopad výkonu státní správy na rozpočty jednotlivých obcí,“ přibližuje napjatou situaci první náměstek primátora pro ekonomiku a majetek města Miroslav Joch (ČSSD).

„Za situace, kdy stát vybere méně na daních, které jsou primárním zdrojem financování rozpočtů měst a obcí, a ještě zmenší tu část daňového koláče, který má rozpočtovým určením daní městům a obcím připadnout, se stává tento boj pro nás doslova existenční. Stát alibisticky přenáší problémy s poklesem svých příjmů na obce, a ty musejí ze svého dotovat výkon státní správy, přitom se jim nedostává prostředků na vlastní rozvoj. To zasahuje přímo do Ústavou zaručeného práva na samosprávu. Sám za sebe bych se proto přikláněl rovnou k podání ústavní žaloby,“ míní Miroslav Joch.

Na statutární město České Budějovice toto „macešství“ státu dopadá o to více, že mají ve svém správním obvodu 78 obcí, pro které přenesenou působnost vykonávají, což samozřejmě čítá velké množství dalších občanů a služby pro ně. „Máme, co do poměru vlastních občanů ku občanům okolních obcí, jeden z největších správních obvodů. Na 90 tisíc Budějovičáků připadá 50 tisíc občanů okolních obcí. Laicky řečeno tak na místo investic do vlastního majetku, ať už se jedná o navyšování kapacit školek či opravy chodníků, posíláme prostředky na vydávání občanek obyvatelům v okolí,“ přibližuje problém Miroslav Joch.

A čísla jasně říkají, že to není problém malý. „Pokud bychom při počítání nákladů na výkon státní správy, které musíme hradit ze svého, využili metodiku Svazu měst a obcí ČR, půjde asi o 36 miliónů korun, tato metodika však započítává jen ty nejzákladnější náklady. Pokud bychom započítali všechny skutečné náklady, dostaneme se až k částce 83 miliónům korun,“ dodává Miroslav Joch s tím, že proces podrobné analýzy nákladů se právě nyní uskutečňuje.