Českobudějovický úřad ruší stovky živností

Od začátku roku 2023 zřizuje stát povinně všem podnikajícím fyzickým a vybraným právnickým osobám datovou schránku pro komunikaci se státními úřady, pokud ji ještě neměli zřízenou.  

Datové schránky jsou tak zřizovány i osobám, které mají živnost pouze přerušenou či pozastavenou v rámci sankčního řízení. U někoho tento stav trvá třeba několik let a úplně zapomněli, že živnost nemají zrušenou. Uvědomí si to až s oznámením o zřízení datové schránky a pak přicházejí na živnostenský úřad žádat o ukončení živnosti.

Už od prosince řešíme denně desítky takových žádostí o zrušení živnosti navíc k běžné agendě živnostenského úřadu. Například od nového roku do 9. února jsme jich přijali 1450 osobním podáním a dalších 250 přišlo poštou,“ uvedla Zdeňka Jeřábková, vedoucí odboru Obecního živnostenského úřadu magistrátu města.

K znepřístupnění datových schránek dochází až s účinností ke dni výmazu ze zákonem stanovené evidence, tedy ukončením podnikání a ne pouze na základě podané žádosti. Ještě 3 roky od data znepřístupnění bude příslušná datová schránka existovat. Zrušení živnosti nelze provést zpětně, ale nejdříve ke dni podání žádosti nebo k budoucímu datu, které si podnikatel zvolí.

  • Elektronicky lze podat žádost o zrušení živnosti živnostenskému úřadu prostřednictvím datové schránky nebo na elektronickou adresu podatelny posta@c-budejovice.cz.  
  • Písemné žádosti je možné adresovat na podatelnu českobudějovického magistrátu.
Stránka byla upravena uživatelem Renáta Kollarczyková, 9. 2. 2023.