Nové vedení řeší parkování na Máji

Dlouhodobě neřešený problém s parkováním narostl do takových rozměrů, že složky integrovaného záchranného systému se často velmi obtížně dostávají k místu události, ztrácejí cenné minuty projížděním ulic, které jsou pro zásahovou techniku neprůjezdné kvůli špatně parkujícím vozům. Invalidé mají často svá místa zablokována jiným vozidlem, lidé musejí každé ráno odtlačit i několik aut, aby mohli vyjet do práce. Večer naopak není kde zaparkovat a odstavení vozidla znamená dlouhé objíždění celých bloků a hledání skuliny na parkování. Takový je každodenní stav na největším českobudějovickém sídlišti Máj. Nové vedení města si každodenní trápení obyvatel sídliště plně uvědomuje a intenzivně pracuje na tom, aby se situace po dlouhých letech nečinnosti předchozích politických reprezentací města konečně zlepšila.

„Na přiložených snímcích z městských kamer je možné vidět některé obtížně průjezdné oblasti. Nové vedení radnice zpracovalo vlastní analýzu stavu parkování. V nočního hodinách byla sečtena všechna vozidla, která na sídlišti parkují a výsledky jsou alarmující. Celkem bylo sečteno 4700 vozidel, z nichž bezmála tisícovka aut parkuje na místech, kde to není povoleno. Nejhorší situace je v ulicích V. Volfa, N. Frýda a M. Chlajna,“ říká k současnému stavu náměstek primátorky Lubomír Bureš. Přestože je na sídlišti velmi málo ploch na zkapacitnění parkování, bylo navrženo několik řešení parkovacích domů a rozšíření stávajících pozemních parkovišť. Řešení, která by znamenala úbytek zelených ploch, případně velká omezení obyvatel a komfortu bydlení v průběhu stavby, nebyla v současné době akceptována. Příklady těchto nepřijatých návrhů tvoří přílohu této tiskové zprávy.

„S panem náměstkem Burešem jsme si tato místa v nočních hodinách osobně projeli autem. Ta situace s parkováním na sídlišti Máj je opravdu dlouhodobě neudržitelná a jiné racionální řešení, než vybudování parkovacího domu na místě současné točny MHD v tuto chvíli není. Nechceme zasahovat do zeleně a zároveň nechceme ani stavbu, která by poměrně dlouhou dobu omezovala komfort bydlení a bezpečnost obyvatel,“ řekl hejtman a radní města Martin Kuba.Jako první projekt pro realizaci byl výsledkem zadané vyhledávací studie vybrán parkovací dům na místě současné trolejbusové točny MHD v ulici Antonína Barcala. Studie tento parkovací dům popisuje jako čtyřpodlažní objekt, kde v 1. nadzemní podlaží je umístěna stávající točna MHD a tři další podlaží pojmou téměř 500 automobilů. Vizualizace parkovacího domu je čistě orientační, studie měla za cíl prověřit výstavbu s možnou kapacitou parkování.

Příprava na výstavbu parkovacího domu byla už zahájena návrhem na pořízení změny územního plánu města, kterou schválili radní. Tato umožňuje na ploše určené pro městskou hromadnou dopravu výstavbu parkovacího domu jako řešení dopravy v klidu. Projekční práce a realizace samotné stavby budou realizovány metodou design&build. V období 2023 až 2024 bude probíhat výběrové řízení a projekční práce, vlastní provedení stavby je pak plánováno na období roku 2025. Hrubý odhad nákladů dle studie dosahuje dnes 280 milionů korun s DPH.

Stránka byla upravena uživatelem Petr Ferebauer, 28. 3. 2023.