Zanedbaná údržba majetku kraje komplikuje dopravu v krajském městě

Most přes řeku Malši na Mánesově ulici v Českých Budějovicích (Most kosmonautů), na komunikaci, která patří kraji, musel být z důvodu nevyhovujících parametrů okamžitě uzavřen pro nákladní dopravu nad 23 tun, tedy i pro některé větší autobusy. Most bude muset kraj v poměrně brzké době rekonstruovat, což s vědomím toho, že se Mánesova před necelými třemi roky kompletně opravovala, zamrzí. Znamená to další a vlastně zbytečnou uzavírku pro město stěžejní Mánesovy ulice. Škoda, že se nevyužila velká uzavírka před třemi roky. Zanedbání údržby a podcenění technického stavu mostu na jedné z hlavních krajských dopravních tepen metropole přinese další výrazné dopravní komplikace. Kamiony a velké nákladní vozy budou muset využívat alternativních tras, což bude znamenat zvýšenou koncentraci dopravy i v dalších částech města, zejména na dnes již přetížené ulici Na Dlouhé louce, Strakonické, Zanádražní a dalších. Daleko horší situace pak nastane při rekonstrukci mostu, kdy bude muset být zřejmě odkloněna veškerá doprava, což bude mít dopad na dopravní situaci v celém městě.

„Je smutnou pravdou, že městu nepomáhají ke zlepšení dopravy zpoždění velkých dopravních staveb, které staví stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic – ať už je to stavba dálničního obchvatu D3, kde jsme podle původních plánů již měli jezdit, stavba Severní spojky z Okružní ke Globusu, kterou ještě ŘSD ani nezahájilo (důvodem je situace z roku 2019, kdy ŘSD neřešilo negativní stanovisko Policie ČR a jejich žádost o územní rozhodnutí kraj tehdy vrátil k novému projednávání) i současná oprava Strakonické, která znesnadňuje život řidičům i cestujícím“, uvádí primátor města Jiří Svoboda. Zároveň ale dodává, že při vší kritice je třeba ocenit zahájení další etapy Zanádražní komunikace před několika dny, která bude sloužit jako přivaděč k D3 i zatím dobře probíhající stavbu Jižní tangenty. Bohužel tyto dvě krajské stavby situaci v centru města s perspektivou dlouhodobé uzavírky Mánesovy ulice a chybějící Severní spojky včetně zpoždění D3 zásadním způsobem nezlepší.

Na závěr je potřeba konstatovat, že obecně panuje mylná domněnka, že všechny dopravní stavby na území města realizuje město. To má ale v gesci jen komunikace nižších řádů. Hlavní tahy, kde doprava nejvíce vázne, jsou státní nebo krajské.  Město je vždy připraveno být nápomocno, ale hlavní břemeno velkých staveb je na státu a kraji.

 

Stránka byla upravena uživatelem Renáta Kollarczyková, 30. 5. 2022.