Manuál regulace reklamy na veřejných prostranstvích Českých Budějovic je dokumentem, který v reakci na současnou situaci shrnuje zásady umisťování reklamy a způsobu označování provozoven, vedoucí ke kvalitní praxi. Cílem manuálu je kultivovat veřejný prostor města, ochránit architektonické dědictví, snížit hladinu vizuálního smogu, zamezit šíření nevkusné a často nelegální reklamy, zpřehlednit proces povolování a schvalování nosičů venkovní reklamy a značení provozoven, informovat veřejnost, úředníky města, provozovatele a vlastníky objektů o vhodných způsobech řešení označení provozoven a stát se inspiračním zdrojem pro efektivní tvorbu firemní prezentace.
Předpokládá se, že pravidla popsaná v manuálu míří především na českobudějovické podnikatele a majitele provozoven, pro které se stane inspirací a vodítkem, jak správně přistoupit k tvorbě a výrobě firemního značení. Cílem nejsou restrikce, zákaz reklamy a omezování podnikání, ale naopak pozitivní motivace vedoucí ke všeobecné kultivaci sdíleného městského prostoru. Manuál bude dále sloužit jako podklad pro úředníky a zástupce samosprávy i státní správy a odbornou veřejnost: grafické designéry, architekty, projektanty. V neposlední řadě je manuál určen široké veřejnosti a všem, kdo se zajímají o veřejná prostranství a život v Českých Budějovicích.
Podívat do manuálu byste se měli v případě, že se chystáte k rekonstrukci objektu, v němž se nachází nějaká provozovna nebo uvažujete o rebrandingu a výměně označení vaší provozovny. Pravidla v manuálu budou důležitá také v momentě, kdy dochází ke změně provozovatele.
Manuál sám o sobě není (a z legislativního hlediska ani nemůže být) závazným dokumentem. Pro regulaci vizuálního smogu neexistuje ucelená právní úprava. Prostředky procesní ochrany je tak nutné hledat napříč celým právním řádem, především v rámci práva správního. Manuál tedy nenahrazuje ani nekopíruje normy, vyhlášky, předpisy ani rozhodnutí úřadů, pouze shrnuje již existující pravidla. Stává se tak názornou pomůckou, která provede všechny zájemce procesem umisťování reklamy a firemního značení a usnadní jim orientaci v celé problematice.
Dodržování zásad manuálu bude závazně vyžadováno u provozoven v objektech, které jsou v majetku města, a bude podmíněno nájemními smlouvami (SVS, Majetkový odbor a Správa domů). Pro ostatní provozovny jsou pravidla doporučující, nicméně manuál je důležitým dokumentem v procesech povolování a rozhodování. Pokud je tedy označení provozovny v souladu se zde uvedenými podmínkami, mělo by být jednání s úřady bezkolizní a při projednávání vašeho projektu by vás neměly potkat žádné problémy.